Z posiadanym przeze mnie wykształceniem i doświadczeniem zawodowym, marnie wyglądały moje szanse na dobre zarobki. Mamy z Sylwią tyle planów, że nie zrealizowalibyśmy ich do końca życia mając wypłaty w okolicach najniższej krajowej. Zdecydowałem, że muszę coś zmienić i zdobyć jakiś zawód. Coś, co da mi możliwość zdobycia większych pieniędzy niż 2000-2500 złotych miesięcznie. Kochałem prowadzić samochody, więc zdecydowałem się zostać kierowcą zawodowym. 

Kiedy zdałem egzamin na kategorię B, pokochałem kierownicę do tego stopnia, że wyganiałem Sylwię na fotel pasażera za każdym razem, gdy gdzieś razem jechaliśmy. Ba, nawet strzelałem fochy jak chciała prowadzić auto. Szczerze się przyznaję, że nienawidzę jeździć jako pasażer. Zatrudniłem się jako kierowca na rozlewni gazu i pracowałem tam przez rok. Aż do momentu, kiedy doznałem kontuzji. Wtedy wpadliśmy z żoną na pomysł, że może spodobałaby mi się praca na magazynie, gdzie musiałbym jeździć wózkami widłowymi. Zrobiłem więc uprawnienia i zostałem zatrudniony przez firmę, w której magazynach przechowywane były płytki. Szybko okazało się jednak, że więcej niż jeździć wózkiem, to muszę dźwigać te pudła z płytkami. Myślę, że większość z Was wie, że do lekkich takie paczki nie należą. Szczególnie, jak płytki mają wielkość 100×100 cm.

Rzuciłem tę pracę po dwóch miesiącach. Przez kolejne dwa  postanowiłem już nie pracować, tylko skupić się na zrobieniu wszystkich uprawnień, żeby móc zostać kierowcą zawodowym. Innego wyjścia dla siebie już nie widziałem. Tym bardziej, że lekarz zabronił mi podnoszenia jakichkolwiek ciężarów – rok pracy przy wożeniu i przenoszeniu butli na rozlewni gazu dał się we znaki mojemu organizmowi. Kierowcą zawodowym może zostać tak naprawdę każdy. Wystarczy nie mieć przeciwwskazań zdrowotnych. Trzeba także posiadać prawo jazdy kategorii B i najlepiej mieć ukończone 21 lat. Możliwe jest zrobienie uprawnień także w wieku 18 lat, jeżeli ukończy się kwalifikację wstępną (280h) przed zaczęciem kursu na C+E.

Ile kosztują uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi?

Jeśli jesteś osobą, która nie jest oficjalnie zatrudniona, to możesz się zarejestrować jako bezrobotny i uzyskać finansowanie prawka i kwalifikacji przez urząd pracy. Jeżeli trafisz na przyjazne Iwonki i Bożenki w UP, to od razu powiedzą Ci co trzeba zrobić, aby UE zapłaciła za Twój nowy zawód ?. Jednakże, nie każdy urząd ma pieniądze. Ja starałem się o nie w Łodzi i podobno funduszy nie było. Natomiast kolega w Brzezinach nie miał już najmniejszego problemu, aby finansowali mu prawko na kategorię C oraz kwalifikację.

Jeżeli jesteś zdecydowany, aby zrobić uprawnienia kierowcy zawodowego na własną rękę, warto od razu zapisać się na obie kategorie – C i C+E. Wychodzi to zdecydowanie taniej:

Kat. C – 20h teorii i 30h jazdy.                       2590 zł

Kat. C+E – brak teorii, 25h jazdy                   2390 zł

Kat. C i C+E – 20h teorii i 45h jazdy             4580 zł

Cenowo jest różnie w zależności od szkoły, jaką wybierzesz. Najlepiej i najtaniej wychodzi cały pakiet, tj. C, C+E i do tego kwalifikacja wstępna/wstępna przyspieszona. Poświęć na wybranie szkoły na spokojnie trochę czasu i spójrz też na ceny w pobliskich miejscowościach. Jeżeli dobrze trafisz, może udać Ci się zrobić cały pakiet już za 6500 zł. Pytaj również o terminy i o to, czy dużo osób robi prawo jazdy, żeby później nie wyszło, że będziesz tylko 2h tygodniowo jeździć. Zazwyczaj szkoły mają też lekarzy, u których zrobisz badania lekarskie oraz psychologiczne, które wykażą brak przeciwwskazań do kierowania pojazdami ciężarowymi.

Ceny badań są różne, np.

badania lekarskie – od 50 do 200zł

badania psychologiczne – od 150 do 400 zł

Moje koszty podstawowe wyszły tak:

C – 2000 zł, E – 2000 zł, badania – 300 zł, kwalifikacja wstępna przyspieszona – 2500 zł = 6800 zł

Szkoła wybrana, więc robimy badania i w międzyczasie udajemy się do wydziału praw jazdy w celu wyrobienia Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK). Potrzebne będą do tego następujące dokumenty:

– wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny na miejscu),

– dowód osobisty,

– orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami (wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców),

– jedna wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarze 3,5 cm x 4,5 cm przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy  i okularów z ciemnymi szkłami, lewy półprofil z widocznym lewym uchem,

– kserokopia posiadanego prawa jazdy (jeżeli posiadasz prawo jazdy)

Profil Kandydata na Kierowcę jest darmowy, po dwóch dniach powinien już być gotowy do odbioru.

Jak wygląda kurs i przygotowanie do egzaminu teoretycznego?

Zapewne od razu dostaniesz od szkoły jazdy jakieś materiały do nauki teorii (płyta z książką albo jakieś strony internetowe, gdzie można się uczyć – u mnie były właśnie stronki). Jak tylko byłem gotowy na zdawanie teorii, ustaliłem termin w WORDzie i zdałem za pierwszym razem. Polecam się troszkę pouczyć, żeby po prostu głupio nie marnować kasy. Koszt egzaminu teoretycznego to 30 zł (+ 5zł – w Łodzi na Smutnej tyle kosztuje zapłata za zapłatę za egzamin ?). Do teorii na C głównie dochodzą inne ograniczenia prędkości, znaki takie jak zakaz wjazdu dla ciężarówek, ograniczenia tonażowe, gabarytowe, naciski osi i inne pierdółki. Nic trudnego, jeśli się zajrzy do materiału szkoleniowego. W międzyczasie możesz uczyć się kwalifikacji (kiedyś przewóz rzeczy/towarów). W zależności od Twojego wieku są dwie opcje:

– kwalifikacja wstępna pełna dla osób w wieku od 18 do 21 lat                                                                                        cena: 3500 – 4000 zł 280 godzin z czego teoria to 260h a w niej blok podstawowy 195h, blok specjalistyczny 85h oraz 20h praktyki z czego 16h w ruchu drogowym oraz 4h praktyki z jazdy w specjalnych warunkach.

– kwalifikacja wstępna przyspieszona dla osób w wieku od 21 lat.                                                                                  cena: 2500 – 3000 zł 140 godzin z czego teoria to 130h a w niej blok podstawowy 97h, blok specjalistyczny 33h oraz 10h praktyki z czego 8h w ruchu  drogowym oraz 2h praktyki z jazdy w specjalnych warunkach.

Uwaga! Aby móc rozpocząć kwalifikacje wymagane są badania lekarskie oraz psychologiczne.

O co chodzi w kwalifikacji? W części podstawowej będziecie się uczyć czasu pracy kierowcy i wszystkiego z tym związanym; charakterystyki układu przeniesienia, aby go optymalnie wykorzystać; charakterystyki jednostkowego zużycia paliwa przez silnik; cech szczególnych układu hamulcowego dwuobwodowego, wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące; zasad ergonomii; przepisów prawa; obowiązków kierowcy; rodzajów wypadków w transporcie drogowy i wiele innych. Natomiast część specjalistyczna dotyczy np. poprawnego załadowania pojazdu w zgodzie z bhp; optymalizacji zużycia paliwa oraz jazdy w specjalnych warunkach; obliczania obciążenia użytkowego pojazdu; kategorii towarów, które wymagają zabezpieczenia i wiele innych.

Spokojnie, to tak tylko na pierwszy rzut oka wygląda strasznie. Musisz po prostu zajrzeć w materiały i się uczyć, żadna filozofia. Na napisanie egzaminu będziesz miał 45 minut. Pytań podstawowych masz 20 i tutaj możesz popełnić  nie więcej niż 4 błędy. Zaś pytań specjalistycznych masz 10, z czego możesz popełnić 5 błędów. Pytanka masz zamknięte, tj. A,B,C. Udało mi się zdać za pierwszym razem, oczywiście nie bezbłędnie. Moja taktyka była prosta. Najpierw zaznaczałem pytania, na które znam odpowiedź. Zliczałem, ile mam punktów. Wtedy wiedziałem, na czym stoję i skupiłem się na tylu pytaniach, ile było mi potrzebnych do zaliczenia egzaminu. W ten sposób udało mi się zdać przy pierwszym podejściu.

Uwaga! Jeżeli zdałeś/łaś egzamin na kwalifikacje lub/i egzamin państwowy na C (a zamierzasz robić odrazu E do C, to nie wyrabiaj prawa jazdy!). Koszt wydania prawa jazdy to 100zł 50 gr . Bez sensu wydawać taką kwotę trzykrotnie. Wystarczy się wstrzymać i po zdaniu całego pakietu (C, C+E i kwalifikacja) udać się do UTD. Termin wydania prawa jazdy to 30 dni, ale zazwyczaj do trzech tygodni powinno być do odbioru.

Teorię mamy zaliczoną, kwalifikację też, więc pozostaje tylko wyjeździć godziny w naszej szkole. Oczywiście, aby zacząć jazdy nie trzeba mieć ukończonej kwalifikacji. Wyjeździsz np. 25h „solówką” i jesteś już gotowy, wyznaczaj państwowy egzamin praktyczny na C. Wyjeździsz z przyczepą wszystkie godziny, wyznaczaj egzamin w WORDzie.

Co czeka Cię w czasie egzaminów praktycznych?

Kategoria C:

PLAC MANEWROWY

1. Czynności kontrolno-obsługowe

Losuje się dwa zadania.

Pierwsze jest związane ze sprawdzeniem płynów lub klaksonu (olej, wspomaganie, płyn chłodniczy, płyn do spryskiwaczy)

Drugie to sprawdzenie świateł (pozycje, mijania, długie, stop, wsteczny, kierunki, awaryjne, przeciwmgłowe).

2. Przygotowanie do jazdy

Sprawdzasz, czy wszystkie drzwi są zamknięte, ustawiasz fotel, lusterka, zapinasz pasy.

3. Jazda po łuku (przód – tył)

4. Manewry

Losujesz zestaw zadań, w każdym po dwa.

Nr.1 – parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) oraz parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem)

Nr.2 – parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) oraz parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)

Nr.3 – parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz zawracanie

Nr.4 – parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz ruszanie pod górkę

Nr.5 – parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem) oraz ruszanie pod górkę

Nr.6 – parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem) oraz zawracanie

Jak wszystko pójdzie pomyślnie, ruszycie na miasto.

JAZDA W RUCHU DROGOWYM

Egzamin powinien trwać minimum 45 minut. Oto zadania, które Was czekają:

1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego

2. Jazda drogami dwukierunkowymi jedno i dwujezdniowymi

– o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu

– posiadającymi proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości

3. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu

4. Przejazd przez skrzyżowania

– równorzędne (trzy i czterowlotowe)

– ze znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu

– ze światłami

– rondo

– dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli są na trasie egzaminacyjnej

5. Przejazd przez przejścia dla pieszych

6. Przejazd przez tory tramwajowe lub kolejowe jeśli są na trasie

7. Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego jeśli są na trasie

8. Wykonanie manewru: wyprzedzania, omijania, wymijania, zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy w lewo oraz w prawo, zawracania

9. Hamowanie od co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu

10. Hamowanie silnikiem

11. Eco-jazda

Kategoria C+E:

Tutaj mamy to samo, co na kategorii C tyle, że dochodzi nam sprzęganie pojazdu z naczepą/przyczepą. Manewry, które nas obowiązują na placu są następujące:

Nr.1 – parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) oraz parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem )

Nr.2 – parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz ruszanie pod górkę

Jazda w ruchu drogowym i zadania są takie same, jak na kategorii C.

Koszt egzaminu na kategorie C – 200 zł, kategoria C+E – 245 zł

Państwowy egzamin praktyczny nie jest trudny, ale tutaj wszystko zależy od podatności danej osoby na stres. W moim przypadku w ogóle się nie stresowałem do momentu wywołania mnie do egzaminu. Na kategorii C za pierwszym razem skończyłem swoj egzamin na rękawie, po najechaniu na linię. Choć na jazdach plac manewrowy miałem w małym palcu, to tutaj doszedł stres i wyszła bryndza. Zdenerwowanie było ogromne, oblany egzamin doprowadził mnie prawie do łez, ponieważ 200 zł poszło na marne. Od razu pojawiły się myśli, że jeżeli nie zdam jeszcze 4 razy, to będę tysiaka w plecy. To mnie trochę zmotywowało oraz słowa żony, że następnym razem na pewno mi się uda. Tak też się stało. C zaliczyłem za drugim razem, a C+E za pierwszym.

Co zrobić, kiedy już zdasz egzaminy?

Udajemy się do wydziału komunikacji w celu potwierdzenia wydania prawa jazdy oraz opłacenia kosztów jego wydania (100,50 zł, można płacić online). Wszystkie dalsze informację na temat produkcji Twojego prawa jazdy możesz śledzić na stronie info-car.pl (na pasku u góry najedź na start, kliknij na prawo jazdy, po lewej stronie w usługach kliknij status prawa jazdy). Czas oczekiwania to 30 dni, ale bardzo często prawko jest gotowe już po dwóch tygodniach. Gdy prawo jazdy jest gotowe, udajemy się z dowodem osobistym do wydziału komunikacji. Chyba, że wybraliśmy opcje wysłania dokumentu pocztą do domu.

Mamy już prawo jazdy, więc możemy zacząć pracę. Jednak tylko na autach z tachografem analogowym (tarczki). Jeżeli masz pracę załatwioną na aucie, gdzie są tarczki i wiesz, że popracujesz tam pół roku, rok – to nic nie musisz robić. Kiedy natomiast nie masz nic pewnego na oku, złóż wniosek o kartę kierowcy do tachografu cyfrowego. Karta kierowcy jest ważna 5 lat (ale nie więcej niż ważność prawa jazdy), dlatego jak masz robotę pewną na tarczkach, to nie opłaca się wyrabiać karty. Uczulam na to, ponieważ koszt wyrobienia karty kierowcy to 172,20 zł (według mnie, za wymianę kawałka plastiku na taki sam plastik, to cena jest wysoka)

Co potrzebne będzie do wyrobienia karty kierowcy?

– wniosek o wydanie karty kierowcy

– kopia awersu i rewersu prawa jazdy (skala 2:1, papier biały, na jednej stronie kartki A4)

– zdjęcie na białym tle, bez nakrycia głowy oraz bez ciemnych okularów,lewy półprofil lub na wprost, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem

– kopia dowodu wpłaty za karte na konto PWPW (skala 1:1, papier biały, A4)

Zdjęcia nie naklejamy na wniosek, ponieważ zrobi to pracownik PWPW. Wysyłamy dokumenty adres Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Czas oczekiwania wynosi do 30 dni, jeżeli wszystko jest dobrze wypełnione. Sprawdzić status produkcji karty kierowcy możemy na stronie: info-car.pl (na pasku u góry najedź na start, kliknij karta tachografu, po lewej stronie kliknij sprawdź status karty tachografu).

Jeżeli chcemy wozić paliwa i inne substancje niebezpieczne, konieczne jest zrobienie kursu ADR. Jeszcze jedną opcja jest zrobienia kursu na HDS- hydrauliczny dźwig samochodowy, umożliwia on samodzielny załadunek/rozładunek tego pojazdu.

Cały proces za Tobą, jesteś kierowcą zawodowym. Gratulacje!!!

Kosztorys wszystkich wydatków (na moim przykładzie):

– Badania lekarskie i psychologiczne – 300 zł

– Zdjęcia – 25zł

– Kategoria C oraz C+E – 4000 zł

– Kwalifikacja wstępna przyspieszona – 2500 zł

– Egzamin teoretyczny – 30 zł, egzamin praktyczny C – 200 zł x 2 = 400 zł, egzamin praktyczny C+E – 245 zł

– Opłata za zapłatę za egzamin – łącznie 20 zł

– Wydanie prawa jazdy – 100,50 zł

– Wydanie karty kierowcy – 172,20 zł

Łącznie suma wydatków wynosi: 7792,70 zł

Kto zatrudni „świeżaka”?

Pewnie zastanawia Cię teraz, kto takiego kierowcę bez doświadczenia przyjmie. Tutaj możesz być spokojny, bo w dzisiejszych czasach kierowców zawodowych brakuje i duża część pracodawców zatrudnia bez problemu świeżych szoferów. Ogłoszeń dla kierowców jest multum i możesz przebierać w zależności od tego, w jakim trybie chcesz jeździć, jak daleko masz do pracy, z jakimi naczepami jeździsz, jakie wynagrodzenie Cię interesuje, itd.

Wymiar pracy

Możesz jeździć po kraju i wracać codziennie do domu, co 3 dni, co tydzień, możesz też mieć system 2/1, 3/1 (2/3 tygodnie pracy, tydzień w domu). To już od Ciebie zależy, ile czasu chcesz spędzać w trasie. Mnie interesowała jazda po kraju, z codziennym powrotem do domu. Jeżeli jesteś sam/sama, możesz pewnie pozwolić sobie na dłuższe trasy. Jeżeli zaś masz partnera/kę, do tego jeszcze dziecko, to przemyśl sobie dobrze, czy w imię tych 500zł-1000zł więcej miesięcznie chcesz zostawiać ważne dla Ciebie osoby na tydzień/dwa tygodnie itp. Dla mnie sprawa była prosta, wolałem być przy żonie.

Możesz też jeździć za granicę, np. Polska-Czechy/Francja/Hiszpania, albo wyjechać do Niemiec i po nich jeździć. Tak czy siak, przeważnie masz wtedy systemy pracy 2/1, 3/1, 4/1, albo nawet rzadkie 6/2. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, czego chcesz i jak się dogadasz z pracodawcą. Tutaj też trzeba dobrze przemyśleć kwestię rodzinną. Fakt, zarobisz niezły hajs za granicą (od 8 do 12 tysięcy miesięcznie), ale pomyśl czy bardziej nie cenisz sobie życia przy bliskich Ci osobach. Jeżeli ludzie, których zdanie się dla Ciebie liczy, godzą się na pracę za granicą, to jedź i zarabiaj. Popracuj nawet rok/dwa/trzy lata i już masz niezły pieniążek odłożony. Wszystko zależy od tego, gdzie i jak chcesz jeździć.

Samochód

Co do narzędzia pracy, czyli auta. Pracodawcy mają ciężarówki starsze, nowsze, najnowsze, zadbane, odpicowane lub zaniedbane, także tu też masz wybór. Możesz jeździć zestawem solówka + przyczepa, albo ciągnik siodłowy + naczepa. Naczepy dzielimy na „patelki” (towar sypki), autotransportery, chłodnie, kontenery, firanki i inne. Jak widzisz, jest w czym przebierać. Każdy rodzaj naczepy ma swoje plusy i minusy. Np. w firance rozładunki/załadunki możliwe są bokiem naczepy, trzeba wtedy zsunąć jeden bok lub dwa, powyjmować poprzeczki, przesunąć słupki. Oczywiście jak jest w dobrym stanie naczepa, to wszystko chodzi ładnie i sprawnie. Gorzej zaś, jeśli mamy naczepę bliżej szmelca niż nówki. To jest dla mnie minus firanki, bo na kontenerze tniesz plomby, otwierasz wrota i tyle. Chociaż i z tymi wrotami (rzadko bo rzadko), ale też trzeba się napocić.

Podsumowując, żeby zostać kierowcą zawodowym trzeba przede wszystkim kochać kierownicę. Nie zakładaj z góry, że nie umiesz czy nie dasz rady. Praktyka czyni mistrza. Jak Ci nie będzie jazda dużymi autami odpowiadała, to nikt Cię nie trzyma na siłę. Przepracuj dwa miesiące i wszystkie koszty wydane, aby zostać kierowcą zawodowym Ci się zwrócą. Kategoria C oraz C+E nie wyparuje z prawa jazdy, bo nie jeździsz w tej branży już (jest ważne 5 lat i potem trzeba zrobić badania). Zawsze zostanie Ci opcja zapasowa kariery, gdyby inne pomysły Ci nie wypaliły.

PS. Tutaj znajdziecie wpis o tym, jak wygląda praca kierowcy zawodowego i moją opinię o tym zawodzie po roku doświadczenia.